سفارش تبلیغ
صبا ویژن
میقات با خدا
نوشته شده در تاریخ 92/4/27 ساعت 12:12 ص توسط میقات با خدا



بسم الله الرحمن الرحیم
در اینجا بعضی از مفسرین تفسیر دیگری دارند و  می گویند جمله و انت حل بهذا البلد جمله‏ ای معترضه است . این افراد حل را سکونت و اقامت  معنا نکرده اند بلکه می گویند منظور کسی است که مردم حرمتش را نگه نداشته اند.
در آیه ی اول به شهر مکه قسم میخورد و در آیه ی دوم بعنوان یک جمله ی معترضه می فرماید در دشمنی مشرکین با تو همین بس که مثل تو پیامبری با عظمت و حرمتی که داری ، و مکه به حرمت تو حرمت یافته ، و سکنه آن به خاطر آن حرمت ، صید را شکار نمی‏ کنند ، و برگ درخت را برای چریدن حیوانات خود نمی‏ ریزند ، ولی بیرون کردن تو و کشتنت را حلال می‏ دانند ! ( نقل از شرحبیل راوی حدیث )
این توبیخ و سرزنش شدید ی است نسبت به کفار قریش که  خود را خادمان ، و حافظان حرم مکه مى دانستند ولی هرگونه اذیت و آزار نسبت به پیامبر صلوات الله علیه و آله و سلم  و یارانشان را جایز می شمردند،و حتى خونشان را مباح می دانستند.

جمله معترضه علاوه بر معرفی که به کفار مکه شده ، رسول خدا صلوات الله علیه و آله و سلم را هم به ثبات قدم وا می‏ دارد ، و ایشان را تشویق می‏ کند به اینکه دشمنی‏های اهل مکه را تحمل کند ، و هر شنونده را وادار می‏ کند به اینکه از شدت دشمنی آنان متعجب شود!

و والد و ما ولد

در اینکه منظور از این پدر و پسر چه کسانی هستند تفاسیر متفاوت است.

چون از نظر ادبیات رعایت تناسب بین سوگند و بین چیزی که می‏خواهیم با سوگند اثبات کنیم لازم است ، پس باید بگوییم مراد از والد و ما ولد کسی است که بین او و بین بلدی که مورد سوگند واقع شده یعنی شهر مکه نسبت روشنی بوده ،
و این معنا با حضرت ابراهیم  (علیه‏السلام‏) و فرزندشان حضرت اسماعیل (علیه‏السلام‏) منطبق است ، که سبب اصلی در بنای این شهر و بانیان خود بیت الحرام بودند . این تفسیر خیلی مناسب است چون عرب جاهلی حرمت زیادی برای حضرت ابراهیم  علیه السلام و فرزندشان قائل بودند و به آنها افتخار میکردند.
تفاسیر دیگر میگویند منظور حضرت آدم علیه السلام و فرزندانشان است.
سوم اینکه منظور آدم و پیامبرانى هستند که از دودمان او برخاسته اند
و چهارم اینکه منظور سوگند به هر پدر و فرزندى است ، چون مسئله تولد و بقاء نسل انسانى، از شگفت انگیزترین عجائب خلقت است ، وخداوند مخصوصا به آن سوگند یاد کرده است.
از نظر مفسران بزرگ اولین مورد مناسبتر از همه به نظر می رسد.

پایان قسمت دوم



      تفسیر...




  پیام رسان 
+ آنچه امید دهد توبه من را این است پای العفو من از رحمت حق تضمین است

+ قال رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم: شب بیدارى روا نیست، مگر در سه مورد: 1-تلاوت قرآن 2-تحصیل علم 3-بردن عروس به خانه داماد. وسائل الشیعه، ج 20، ص 92



+ *خدایا!* نه آنقدر پاکم که کمکم کنی و نه آنقدر بدم که رهایم کنی میان این دو گم شده ام هر چه تلاش کردم نتوانستم آنی شوم که تو می خواهی و هرگز دوست ندارم آنی شوم که تو رهایم کنی آنقدر تنها هستم که بی تو یعنی هیچ... یعنی پوچ... *خدایا!* پس مرا ببر ببر به آنچه خود خواهی :(

+ قبول باشد پدر مهربانم نوش جان :)



+ .......................



+ *بانوی آسمانی!* وقتی پا از در بیرون گذاشت آب را به زمین پاشیدی تا سالم برگردد و روشنی آب به چشمش افتد در حالی که چشم بارانیت شهر را روشن کرده بود چه آسان در راه خدا از جگر گوشه ات گذشتی تا او پر پرواز گرفت و به جانان پیوست چه لحظه ی سختی است لحظه ی وداع! و چه سخت است دل کندن از فرزند دلبند! و سخت تر بدرقه فرزند برای رفتن به میدانی که امیدی به بازگشتش نیست. چقدر صبور بودی مادر جان! :(



+ یا عطشان یک عمر اگر روزه بگیریم و بگیرند همتا نشود با عطش خشک دهانها :(



+ عراقی ها به اسرا خیلی سخت می گرفتند. نماز خوندن و روزه گرفتن جرم محسوب میشد. بارها عراقی ها می ریختند و نمازمون رو خراب می کردند. برای اینکه روزه بگیریم نقشه های زیادی می کشیدیم بچه ها غذای ظهر رو توی نایلون می ریختند و زیر پیرهنشون پنهان می کردند. این می شد غذای افطار،اما وای به حال کسی می شد که لو می رفت. حسابی شکنجه اش می کردند. بعضی ها هم ته مونده ی غذای شب را برا سحری نگه می داشتند.

+ بسم الله الرحمن الرحیم *عباد الرحمن چه کسانی هستند؟* آیات پایانی سوره مبارکه فرقان ویژگیهای عباد الرحمن را بیان میفرماید. روى زمین به نرمى گام برمى‌دارند و چون نادانان ایشان را طرف خطاب قرار دهند به ملایمت پاسخ مى‌دهند. و آنانند که در حال سجده یا ایستاده، شب را به روز مى‌آورند. و کسانى‌اند که مى‌گویند: «پروردگارا، عذاب جهنم را از ما بازگردان که عذابش سخت و دایمى است. و کسانى‌اند که

+ *بانوی آسمانی* مادرم! چگونه می توان قدر دان زحماتتان بود؟ ماه مبارک رمضان که می شود بیش از پیش به وجود فرشته ای چون شما در منزل پی می برم عصر ها که همه ی اعضای روزه دار خانواده در خواب به سر می برند شما اما عاشقانه درآشپزخانه ی گرم کنار اجاق گاز مشغول پخت و پز هستید سعی می کنید سرو صدای ظروف اعضای روزه دار خانواده را بیدار نکند. شبها بعد از صرف افطار وقتی هیچکدام از ما حال حرکت نداریم تو ..




طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ